نقشه سايتارتباط با ماصفحه اول

 
۱۳۹۶ شنبه ۱ مهر
تاریخچه اتوبوس

     

 
 
 
 
         تاريخچه اتوبوس در ايران:

v :سيستم حمل ونقل در ايران همگام با بسياري از كشورهاي مترقي دنيا شكل گرفت ولي به صورت عمده در شهر تهران متمركز بود .

 v :اولين اتوبوس در ايران توسط يك تاجر بلژيكي در شهر رشت بكارگيري شد ،اما به مرور زمان وبا توجه به ميزان كرايه ،سود آوري وزير ساختهاي حمل ونقل توجيه اقتصادي آن رد شد وبه همين دليل اين اتوبوس به يك تجار ايراني به نام معين التجار فروخته شد واو اين اتوبوس را پس از انقلاب مشروطه به تهران آورد وبا كرايه هر نفر 3شاهي مشغول به فعاليت شد.

 

v :در اين راستا به دنبال ايجاد راه آهن حضرت عبدالعظيم توسط يك شركت بلژيكي اولين اتوبوس تحت عنوان ماشين دودي بين تهران وشهرري با دوكاركرد تفريح وخدمات اياب وذهاب در محدوده شهري راه اندازي شدوبدنبال آن درسال 1290اولين اتوبوس مونتاژ شده وارد تهران شد كه حدوداً 5%جابجايي مسافران توسط اتوبوسها انجام شده است.

 

v : درسال1298در زمان صدرات وثوق الدوله با توجه به افزايش نارضايتي مردم از نحوه جابجايي مسافر دولتمردان برآن شدند تا با ايجاد يك اداره به ساماندهي ونظم بخشي به حمل ونقل شهري بپردازند كه پس از مدتي بحث وتفحص اين اداره در بلديه (شهرداري) پايه گذاري شد،شهرداري موظف شد قوانيني وضع كند تا تسهيلات لازم را براي مسافران ايجاد كند كه اين قوانين شامل ميزان كرايه ،زمان كار ناوگان ،تثبيت خطوط ،آيين نامه انظباطي بود.

 

v: در سال 1299به دنبال كودتاهي سوم اسفند رضا خاني كاركرد ،تعداد وخطوط اتوبوسراني به تدريج گسترش يافت، تعداد ي اتوبوس مدل زايس از شوروي خريداري شد كه به تبعه حركت آنها هشت خط اتوبوس در تهران راه اندازي شد،البته  كرايه اتوبوسها در آن زمان10شاهي بود.

 

 v   : در سال 1305لايحه تأسيس شركت هاي اتوبوسراني تصويب شد.

v   : در شهريور 1320تعداد 100دستگاه اتوبوس در تهران كار مي كرد كه تعداد 90دستگاه آن بنز بود.

v :در سال 1321سهيلي نخست وزير وقت مصوبه اي مبني بر اجازه ايجاد شركت هاي حمل ونقل شهري را ارائه كرد.

v: در سال1323يكي از بانكها دستور گرفت تا تعداد اتوبوس وارد كند از 50دستگاه اتوبوس وارداتي مدل جديد 30دستگاه به تهران اختصاص داده شد اين اتوبوسها تعدادشان به 200دستگاه رسيد وبه صورت اقساط به شركت هاي خصوصي فروخته شد.

 

v: در سال 1331قانون تأسيس شركتهاي عمومي در شهر ها به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد وامتياز آن نيز به شهرداري محول شد.

 

v :به تدريج مسئولين در تدارك تجهيز سيستم اتوبوسراني درآمدند تا خدمات مناسب تري را ارائه نمايند اما چون اغلب اقدامات بدون بررسي دقيق وهمه جانبه انجام مي شد توفيق چنداني حاصل نگرديد.

 

v  :  فعاليت تأسيس شركتهاي اتوبوسراني در دهه 40باتأسيس شركتهاي مشهد،رشت،اصفهان واروميه ادامه يافت.

v :   دردهه 50وپس از پيروزي انقلاب تعداد اين شهرها به14شهر رسيد.

 

v: در سالهاي پس از انقلاب وتا سال 68تعداد 9سازمان ديگر تأسيس شد تا اينكه به زمان اوج ساماندهي شركتهاي اتوبوسراني(سالهاي 1368تا1371) رسيديم .

v :به اين ترتيب در خلال سالهاي 68تا71تعذاد 24شهر ديگر نيز به جرگه شهرهاي داراي اين خدمات پيوستند بدين ترتيب تا سال 71،47الي 48شهر اين كشور واجد اين شرايط شدند

 

  در سال 70نيز سازمان اتوبوسراني ساري وحومه تأسيس ودر سال 71شروع به كار كرد وهم اكنون 22سال از حضور سازماني به نام سازمان اتوبوسراني ساري وحومه در عرصه حمل ونقل شهري در ارائه خدمات به همشهريان عزيز ساروي مي گذرد ومامفتخريم كه به چنين افتخاري نائل شده ايم.

 

                                                                                                                                          با تشكر
 

                                                                                                                                    

                                                                                                                               

1395/01/29
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
height=56
کلیه حقوق سایت متعلق به درگاه الکترونیکی شهرداری ساری می باشد
طراحي و پياده سازي : سازمان فاوا شهرداري ساري
height=56
Powered by DorsaPortal